Wednesday 5 September 2018

TEMPAT MENARIK

1. Pantai Batu Ferringhi






 Pantai Batu Ferringhi adalah sebagai destinasi yang terakhir untuk entri.Bagi yang selalu datang ke Pulau Pinang anda pasti akan bersetuju bahawa Pantai Batu Ferringhi ini merupakan pantai yang paling popular di Pulau Pinang.
Di sini juga anda dapat berjalan di atas pantai pasir yang luas sambil menikmati tiupan angin laut yang nyaman. Selain daripada itu anda juga boleh melakukan dengan aktiviti sukan air seperti jetski dan parasailing.

Lokasi : Pantai Batu Ferringhi, Batu Ferringhi, Pulau Pinang.


2. Gurney Drive







Jika anda mencari tempat makan paling menarik di Pulau Pinang jangan lupa singgah ke Gurney Drive. Tempat ini menjadi meriah pada waktu malam dengan setiap warung yang menyediakan hidangan yang berbeza kerana anda tidak kurang pilihan makanan untuk dipilih.

Kerana laut hanya dalam beberapa minit sahaja dari tempat ini jika anda pilih untuk ke sana pada waktu malam. Anda boleh makan dalam keadaan rileks sambil menikmati tiupan angin laut yang nyaman. Disebabkan  populariti Gurney Drive ini semakin meningkat, terdapat banyak apartment dan hotel baru yang didirikan di sini dan tempat ini menjadikan kawasan perdagangan kedua paling sibuk di pulau tersebut.

Lokasi : Gurney Dr, George Town, 10250 Pulau Pinang

3. Fort Cornwallis







Fort Cornwallis ini merupakan tempat pertama Sir Francis Light menjejak kakinya ke bumi Malaysia pada tahun 1876.

Banyak dari infrastuktur asalnya masih berdiri kukuh dan anda berpeluang untuk melihat beberapa bangunan bersejarah yang pada zaman itu memainkan senjata dan kelengkapan perang.

Waktu Operasi : Isnin - Ahad  ( 9.00a.m - 6.30 pm )

Lokasi : Jalan Tun Syed Sheh Barakbah, George Town, 10200 Pulau Pinang.


4. Bukit Bendera






Bukit Bendera ini merupakan stesyen bukit british yang tertua di Asia Tenggara dan diatas terdapat 52 lot bunglow yang dibina pada 100 tahun dahulu.
Untuk ke puncak anda tidak perlu berjalan kerana anda boleh menaiki funicular train service. Banyak aktiviti menarik menanti anda di  puncak nanti seperti melihat pemandangan Pulau Pinang yang mengkagumkan di Skydeck, melihat gelagat lucu burung hantu di owl muzium dan sebagainya.

Lokasi : 442, Jalan Bukit Bendera, Ayer itam, 11500 Pulau Pinang.

5. Taman Negara Pulau Pinang



Taman Negara Pulau Pinang adalah taman Negara yang paling kecil di Negara ini dan ia diberi nama hutan simpan Aceh oleh penduduk tempatan. Kalau anda kaki mengembara dalam hutan, anda pasti akan melawat tempat ini kerana ia terletak berhampiran dengan pantai Kerachut. Ia juga sebuah tempat popular untuk memancing.
Lokasi : Pejabat Taman Negara P.Pinang, Jalan Hassan Abbas, Balik Pulau, 11050 Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment